ALT alt

LAVAZZA-KALENDEREN, HISTORIER OM KUNST OG FOTOGRAFI

Oplev verden gennem linserne hos de største internationale fotografer.

Af Lavazza Team 5-7 minutter

En ny synsvinkel på verden set gennem linsen på et kamera. Hvad kalenderen betyder for Lavazza, og hvordan den har kommunikeret sin vision om verden til offentlighedensiden 1993.

For Lavazza er kalenderen ikke blot et redskab til at holde styr på tiden, men en nøgle til at fortolke nutiden og et kunstværk. Lige netop derfor har de bedste internationale fotografer været involveret år efter år for at dele deres perspektiv på ikke blot Lavazzas verden, men generelt den verden vi lever i i dag.

Hvert år er udfordringen at tage smukke og tidløse fotos, som repræsenterer netop det pågældende år.

Er du klar til komme på en fotografisk rejse? Se de mest ikoniske kalendere i Lavazzas historie.


1993-2001: VERDEN I SORT-HVID

Kalenderne fra denne periode er i sort-hvid med fotos, som er ægte kunstværker og med mange portrætter af entidløs skønhed.

De sort-hvide billeder fremhæver former, dybder og nuancer. Kærlighed, passion og sensualitet i sort-hvide nuancer er almindelige temaer i de første år med kalenderen.

Newton, Von Unwerth Scianna og Erwitt er nogle af de mesterfotografer, som har stået for udgivelserne fra 1993 til 2001. Hvad er det fælles tema? Kaffe. Sort, selvfølgelig.

1993-1994 HELMUT NEWTON

I to år i træk, 1993 og 1994, valgte Lavazza mesterfotografen Helmut Newton. Han har den perfekte stil til at formidle en passion for kaffe. Hans fotografier, der er traditionelle for kalendere, sætter kvinden i centrum, en kvinde hvis sensualitet kommer frem i de sort-hvide billeder, den samme sensualitet som kaffe har. En pige med et lidt misfornøjet ansigtsudtryk sidder ved et cafébord med en kop kaffe i hånden og kigger på fotografen. Hun har sort tøj og højhælede sko på. En anden kvinde, bestemt og sofistikeret klædt i pelsfrakke, afslører en meget dyb kavalergang for fotografen.


2000 – ELLIOT ERWITT

Med det ny årtusinde kom der nye udfordringer: tendensen var at tale om menneskelige relationer og opmærksomheden på, hvordan verden fuldstændig havde ændret sig på nogle få årtier. Fokus skiftede fra skønheden ved kvindekroppen til mere realistiske temaer med hovedpersonerne i deres daglige liv, i deres hjem med deres familie.


2002-2014: EN EKSPLOSION AF FARVER

Overflod, stærke farver, overdrivelse. Kalenderne fra dette årti forlod det sort-hvide og gav plads til farverne. Stilen er som fra et modemagasin, hvor kaffens verden blandes med glamour, hvilket resulterede i noget unikt og overraskende.

I 2002 stod LaChapelle for den første Lavazza-kalender i farver. Den gik fra at være en simpel kalender til et redskab til kommunikation på tværs af medier, som blev udstillet på bygninger, på TV og via andre kommunikationskanaler.

2002 – DAVID LA CHAPELLE

Den karakteristiske stil for David LaChapelle eksploderer med Lavazza-kalenderen fra 2002. Hans surrealistiske og ironiske stil, sammen med stærke, pulserende og mættede farver, resulterede ofte i ekstravagante, barokke billeder, som gav ham prædikatetfotografiens Fellini


2009 – ANNIE LEIBOVITZ

Annie Leibovitz fortolker italiensk stil gennem syv billeder. En spektakulær rejse, som er en hyldest til vores land, en hyldest til mode, kunsten, filmene og historien. Den gennemgående guide på denne rejse er en kop Lavazza-espresso, for mange i verden det store ikon for italiensk livsstil. Annie Leibovitz, som er den mest kendte og anerkendte nulevende fotograf, er blevet udnævnt til en levende legende af American Library of Congress. Hun har modtaget adskillige meget prestigefyldte priser rundt om i verden for sit bidrag til fotografiens verden. 


2015-2020: FOKUS PÅ BÆREDYGTIGHED

Temaet for kalenderne i disse år var bæredygtighed. Parringen af kaffe og bæredygtighed har været hjertet for Lavazza Foundations projekter siden 2004 og har også været det centrale tema for kalenderne siden 2015.

Steve McCurry, Denis Rouvre, Ami Vitale, Platoon og JoeyL er fotograferne, som med billeder skildrer temaerne beskyttelse af jorden, at viderebringe værdier, naturens energi, innovation og deling for at opfordre alle til at engagere sig og til at sikre økosystemerne der, hvor kaffen kommer fra. For os hos Lavazza betyder det at beskytte områderne faktisk også at beskytte muligheden for at have et naturligt produkt af høj kvalitet.

EARTH DEFENDERS

Earth Defenders er landbrugere, små producenter og jorddyrkere, der alle er engagerede i at forsvare deres afgrøder med det mål at arbejde for det bedste for alle. De kommer fra forskellige steder, men deler de samme værdier; respekt og beskyttelse af jorden, fordi de tror på dens værdi.

Lavazza vil hylde de kvinder og mænd, gamle, unge og fremtidige generationer, som arbejder for at sikre Jorden. Det gjorde vi ved at forevige nogle af deres ansigter med fotos af tre fotografer af international kaliber: Steve McCurry, Joey L og Denis Rouvre, der stod for kalenderne fra 2015 til 2017.


2020 – DAVID LACHAPELLE VENDER TILBAGE

I 2020 krydsedes Lavazzas veje igen med LaChapelles i kalenderen "Earth CelebrAction". Med den ville vi hylde forholdet mellem mennesket og naturen og samtidig gøre opmærksom på, at vi skal passe på naturen.

Billederne af LaChapelle udtrykker behovet for akut handling i forhold til at gøre opmærksom på det ansvar, vi har over for mennesker omkring os og den verden, vi lever i.

Ikke overraskende var det verbum, vi valgte for december, kalenderens sidste måned, en opfordring til konkret handling og et ønske: "skab forandring".




2021: EN NY MENNESKEHED FØDES

I et scenarie med forandringer – hvor barrierer og afstande mellem mennesker, fællesskaber og nationer bliver nødvendige – bygger Lavazza broer gennem kunstens universelle sprog ved at give liv til en ny menneskehed baseret på samfundets fundamentale værdier, som solidaritet, inklusion, tolerance og bæredygtig udvikling

Lavazzas kunstprojekt "The New Humanity 2021” (Den nye menneskehed), udarbejdet i foråret 2021 under kreativ ledelse af reklamebureauet Armando Testa, kommer med en række originale kunstneriske bidrag.

Projektet omfatter et magasin med seks kulturelle ambassadører og en kalender med 13 mesterfotografer , som præsenterer en ny vision for menneskeheden, og som reflekterer deres synspunkter og stil.



NU ER DET TID TIL HANDLING

Tiden med at vente og reflektere er ovre. Nu er det tid til at handle. Og med det kommer også Lavazza-kalenderen 2022 . 

 Projektet "Jeg kan ændre verden" , udarbejdet og fremstillet under kreativ ledelse af bureauet Armando Testa, har et budskab om, hvor meget det haster. Det inviterer folk til at foretage positive forandringer nu gennem portrætter af kunstnere og aktivister, der arbejder for gode sager. Emmanuel Lubezki, fotografen bag denne kalender, indsamlede historier fra seks kunstnere, som hver dag arbejder for at skabe en bedre verden. 



Blandt dem er sanger og sangskriver Ben Harper, den fransk-schweiziske kunstner Saype, den afghanske rapper Sonita Alizada, iværksætter og designer Shilpa Yarlagadda, havbiolog Cristina Mittermeier og gadedanser og koreograf Shamell Bell.


HOVEDROLLEN I ALLE KALENDERNE#: EN KOP LAVAZZA-KAFFE

Uanset om et kunstværk er gigantisk eller surrealistisk, som dem af LaChapelle, eller inspireret af rummet som kalenderen af Thierry Le Gouès, så har hovedrollen i alle kalenderne siden den første været en kop kaffe. Fra at være i fokus sammen med smukke kvinder er den efterhånden blevet en ledsager på billedet, og den vises også i uventede scenarier som et universelt symbol på en pause og samvær.

Kundeservice

Har du brug for hjælp? Se vores ofte stillede spørgsmål eller kontakt os.