• Udskriv
  • Bookmark

KREATIVITET OG ÆGTE ITALIENSK STIL

Massimo Bottura og Lavazza opdager nye smagsområder

Mere info

Et af de initiativer, Lavazza havde med til 2012 Salone del Gusto var en workshop med titlen "Tag med til Italien, Vieni in Italia con me" med den verdensberømte kok Massimo Bottura, som var meget vellykket med entusiastiske deltagere.

 

Den trestjernede Michelin-kok deler de samme værdier som Lavazza og Training Center og har ligesom dem i årevis opnået store resultater. De har begge samme etiske og æstetiske principper i forhold til mad, og de kommer entusiastisk med nye idéer til, hvordan kaffe kan stå i centrum for en ny verden.

 

"Det, vi i virkeligheden har tilfælles, er en bevidsthed om, at mad kan ændre verden," sagde Giuseppe Lavazza i sin indledende tale. "Den kan ændre den måde, mennesker forholder sig til hinanden på. At bringe kaffen over nye grænser i dette innovative projekt var et resultat, der var spændende for os alle, men det viste også, at vi skal blive ved med at eksperimentere".

 

Et eksempel er "Tag med til Italien, Vieni in Italia con me”. Kunst-og kulturelskeren Bottura gør opmærksom på, at titlen er inspireret af Frank Schoonmakers bog fra 1930'erne om en mand, som rejste til Italien for at udforske landets kulturelle, naturlige og gastronomiske skatte.

Dette gav idéen til en opskrift, som vender tanken om, at kaffe skal serveres i slutningen af et måltid, på hovedet og leger med folks forventninger og forestillinger: Det er en krydret genfortolkning af den traditionelle sicilianske granita serveret i en Lavazza Puraforma-kop og lavet med Lavazza ¡Tierra!-kaffe, kandiseret bergamot, kapers, oregano, mandler, granita, havsalt, citronskal og malet kaffe.

 

Den anden opskrift, som blev præsenteret på workshoppen, var en opfordring: "Think Green". Som den første opskrift var denne baseret på inspirerende dufte og visuelle indtryk, ligesom "Dirty Eel", som ifølge Bottura ikke var inspireret af det kolde, våde og mørke London ved århundredskiftet, men af ålene i de slamfyldte kanaler i Modena. Sidst, men ikke mindst, kom en uventet idé, inspireret af Gertrude Steins bog om Picasso, som bogstaveligt talt overraskede publikum.

 

Og derefter talte Bottura om at skabe nyt og revolutionere vaner og sædvaner, overgå forventninger og overraske folk ved at vove sig ind på et nyt og uudforsket område uden at bryde det tætte bånd til Italien og landets traditionelle smage ved at bruge idéer fra de kulinariske traditioner i den nordlige og sydlige del af halvøen. Det er en hyldest til Italien, støttet af Lavazzas brand, som har gjort den italienske espresso berømt i hele verden, og Massimo Botturas evner til at genfortolke de mest autentiske smagsindtryk fra Italiens kulinariske arv på en utraditionel måde.