• Udskriv
  • Bookmark

Koffein er en alkaloid væske, som man finder i både frøene og bladene fra kaffe-, te-, kakao-, kola- og mateplanten. En kop kaffe indeholder omkring 50 mg koffein, og den stimulerende virkning, der varer i 1-2 timer, påvirker det cerebrospinale nervesystem og forstærker vores åndsevner og holder dermed søvnighed, kedsomhed, træthed (herunder mental træthed) og depression væk. Den øger hukommelsen, indlæringsevnen, opfattelsesevnen og koncentrationen, ligesom den højner vores opfattelse af sansestimuli. Den dæmper også hovedpine og migræne.

Videnskaben er enig om, hvor meget koffein man bør indtage om dagen, nemlig 300 mg koffein dagligt for voksne, dvs. ca. 4-5 mg koffein pr. kg kropsvægt om dagen. F.eks.
En mand på 70 kg = 4,5 x 70 = 315 mg.

For at få en idé om, hvad det betyder i forhold til dosis, får du her en liste over, hvor meget koffein der er i nogle af de mest almindelige drikkevarer/fødevarer:

  • Espresso eller mokka 40-80 mg pr. kop
  • Filterkaffe 115-120 mg pr. kop
  • Pulverkaffe 65-100 mg pr. kop
  • Koffeinfri kaffe < 5 mg pr. kop
  • Cappuccino 70-80 mg pr. kop
  • Chokolade 30-40 mg pr. bar på 60 g
  • Te 40-50 mg pr. kop
  • Cola 35-50 mg pr. dåse
  • Energidrikke med koffein eller guarana 50-100 mg