• Udskriv
  • Bookmark

VI VOKSER STADIG

Lavazza dominerer på det italienske detailmarked

Denne Torino-baserede virksomhed, der blev grundlagt i 1895, har været ejet af Lavazza-familien i fire generationer.  
Lavazza er en af verdens vigtigste kafferistere, og er førende i Italien med en markedsandel på detailmarkedet på cirka 41 %.


Lavazza i dag:

Omsætning på over 1,9 milliarder euro (Årsrapport 2016)

  • Lavazza er til stede i over 90 lande på verdensplan enten med direkte ejede Lavazza-datterselskaber eller et omfattende forhandlernetværk
  • Over 3.000 medarbejdere
  • 6 produktionsanlæg som omfatter: 3 i Italien (Torino,Gattinara og Pozzilli), Carte Noire-anlægget i Lavérune i Frankrig og to distributionscentre (et i Brasilien og et andet i Indien, som leverer til det lokale marked).
  • Over 50 Training Centers i hele verden, hvor over 30.000 personer trænes hvert år.
  • Mere end 25 års erfaring med produktion og markedsføring af systemer og produkter til portionskaffesegmentet.
  • 60,3 % af omsætning kommer fra markeder uden for Italien (Årsrapport 2016)
  • Der drikkes hvert år 27 milliarder kopper Lavazza-kaffe på verdensplan.

En koncern med flere varemærker
Virksomheden har etableret sig selv som et af Italiens varemærker med den højeste troværdighed i udlandet takket være en vision baseret på en løbende dialog mellem tradition og innovation.

I de seneste år har Lavazza-koncernen påbegyndt en international udviklingsproces, der sigter mod at forstærke koncernens uafhængighed og konkurrenceevne på globalt niveau.

Virksomheden har gennemført nogle markante transaktioner: MERRILD, et førende mærke i detailsegmentet i Danmark og de Baltiske lande, sluttede sig til Lavazza-koncernen i 2015. Samme år købte koncernen også distributionsforretningen for Lavazza-produkter fra sin lokale partner i Australien og etablerede et nyt datterselskab i Melbourne.

Pr. 29. februar 2016 blev CARTE NOIRE en del af Lavazza-koncernen, hvilket tilføjede forarbejdningskapacitet til virksomheden med Carte Noire produktionsanlægget i Lavérune, der ligger i Occitanie-regionen. Denne vigtige transaktion gav Lavazza mulighed for at indtage en strategisk førerposition i Frankrig, som er et af verdens fem vigtigste kaffemarkeder, og nu er virksomhedens næstvigtigste marked. Den succesfulde integration af de to virksomheder blev drevet af fælles værdier og historie, delt ekspertise og en synergitilgang til innovation, i tillæg til en yderst komplementær markedsposition, distributionskanaler og vigtigste kunder.

I tråd med virksomhedens strategi om globalisering og placering i premium-segmentet købte Lavazza-koncernen KICKING HORSE COFFEE den 24. maj 2017. Den canadiske kæde er førende inden for økologisk og fair-trade kaffe på det nordamerikanske marked. Transaktionen gav Lavazza mulighed for at købe 80 % af virksomhedens kapital.

Training Center Network
De værdier der kendetegner Lavazza-brandet er hovedsagligt kvalitet og innovation. Derfor har Lavazza skabt et Training Center Network, som er et internationalt netværk med over 50 Training Centers i hele verden, hvor cirka 30.000 brugere såsom kunder, journalister og meningsdannere hvert år kan lære, hvordan man laver en fremragende espresso, og studere alt hvad der er at vide om kaffe overordnet set.

Hent årsrapporten for 2016.