• Udskriv
  • Bookmark

BÆREDYGTIGHEDSRAPPORT 2015

En vandring mod konstant forbedring

Dokumentets formål

Vores virksomhed har i de seneste år oplevet ekstraordinær udvikling og vækst. Lavazza er i dag den 6. største virksomhed i kaffebranchen, og mere end 50% af omsætningen kommer fra eksport til udlandet.


Download bæredygtighedsrapporten i PDF version

Eller se den interaktive version med bonusindhold Desktop:
Det anbefales at benytte Firefox, Chrome eller Internet Explorer 11.
iPad & Tablet: Egnet til skærme med høj opløsning.

En stor international koncern, som arbejder med respekt for den kvalitet og ekspertise, som har været vores kendetegn gennem mere end 120 år.

Alt dette uden at glemme, hvem vi er og hvor vi kommer fra, vores kerneværdier og de steder, hvor vi har rødder, respekten for vores personale, hvis engagement og kvalifikationer giver os mulighed for at hele tiden have og opnå stadigt mere ambitiøse mål. I starten af 2017 flyttede vi ind i Lavazzas nye hovedsæde, som ligger nogle få skridt fra det sted, hvor virksomheden blev skabt, i en by – Torino – som altid har været en drivkraft for innovation og forandring.

Denne flytning er også en mulighed for at sætte yderligere skub i stadigt mere bæredygtig, integreret og innovativ ledelse af vores virksomhed: fra den mere effektive brug af energiressourcer og arealer til fleksibiliteten i organisationen af de daglige aktiviteter, fra en stadigt bedre videndeling til et lettere samarbejde takket være de digitale teknologier, fra reduktion af papirforbruget til en mere effektiv kommunikation både internt og med vores interessenter.

De initiativer, som er tilknyttet det nye hovedsæde, er et konkret eksempel på den tilgang, som vi har med hensyn til bæredygtighed. For os udgør dette begreb en adfærd og en mulighed, som skal integreres i alle vores handlinger.

Denne rapport er fortællingen om et ekstraordinært år for Lavazza. Historien tager sit udgangspunkt i en række "særlige" begivenheder, som har kendetegnet 2015 – Lavazza var den officielle kaffe for den italienske pavillon ved Expo 2015. Lavazza præsenterede netop sidste år den første bæredygtighedsrapport for virksomheden. Lavazza lancerede den kompostérbare kapsel og satte den første espresso i kredsløb. Samtidig understøttede Lavazza kulturen takket være vigtige partnerskaber med Guggenheim museet i New York og Musei Civici Veneziani og sponsorerede store internationale sportsbegivenheder ved at blive partner ved de fire Grand Slam tennisturneringer. Året sluttede med en af de hovedhjørnestene, der danner grundlag for vores bedriftsmæssige vision: fokus på og omsorg for vores personale.

En historie skabt af substans og troværdighed men også af vision og fremstød for en fremtid fyldt med udfordringer og muligheder.

Alberto Lavazza

Bestyrelsesformand for Luigi Lavazza S.p.A.

Bæredygtigheden er et tema, som hele verden skal forholde sig til. Det er en nødvendig forudsætning for at drive virksomhed i dag og i endnu højere grad i fremtiden.

Hos Lavazza møder vi dette tema hver dag i vores arbejde på at give vores forbrugere al kvaliteten i vores produkter. Vi er faktisk bevidste om, at vores forbrugere ikke er de samme som for 10 år siden, og at de hele tiden øger deres bevidsthed om og fokus på alle de aspekter, som vedrører kvaliteten og værdien i det, som de forbruger, herunder bæredygtigheden i produktet, i produktionsprocesserne og i den virksomhed, der fremstiller produkterne i deres helhed.

På et tidspunkt, hvor Lavazza er i gang med at styrke sin ledende position på det globale marked gennem en målrettet politik om vækst på nøglemarkederne og målrettede overtagelser, er vores mål fortsat at skille os ud ved at understrege vores værdier, traditionen, kvaliteten og evnen til forskning og udvikling – med andre ord: Lavazzas unikhed. Netop derfor har vi i løbet af de seneste fire år mere end fordoblet vores investeringer i R&D, fordi vi er overbeviste om, at kombinationen af innovation og bæredygtighed udgør nøglen til succes.

Vi kender vigtigheden af at udbrede kendskabet til vores kaffekultur og ekspertisen bag vores brand i hele verden.

Samtidig er det afgørende for os at samarbejde med kaffebønderne med henblik på at øge deres know-how og forbedre deres landbrugsteknikker. Ved at samarbejde med dem lokalt kan vi give dem konkrete og passende teknologier og redskaber til at møde klimaændringerne og minimere deres aktiviteters miljøpåvirkning.

Det globale marked kræver, at vi skaber vækst. Vi ønsker at gøre det på en identificerende og værdimæssig måde ved at basere vores vækst på det, som har gjort os til et af de mest troværdige italienske varemærker i udlandet. Denne vision kombinerer dialektisk tradition og innovation med respekt for vores personale og vores forbrugere i hele verden.

Antonio Baravalle

Administrerende direktør for Luigi Lavazza S.p.A.