8 minutter

Nuvola Lavazza Det nye virksomhedsledelsescenter er smart, innovativt og bæredygtigt

05-06-2017 • Virksomhed

Torino, maj 2017 – alt er klart: Folk er på vej ind i Nuvola og mere end 600 medarbejdere giver liv til Lavazzas nye hovedkontor på Via Bologna 32. De nye kontorer, med et design baseret på arkitekt Cino Zucchi, udgør hjertet af en multifunktionel blok på ca. 18.500 m2, der giver et smart nyt ansigt til Borgata Aurora-distriktet.

“Der er en oprigtig entusiasme i forbindelse med flytningen til Nuvola Lavazza-bygningen. Den fjerde generation af familien var drivkraften bag projektet med at oprette Lavazzas nye visitkort til verden. Hovedkontoret er syntesen af, hvordan vi ser en moderne virksomhed; et manifest, der kortlægger de mange stadier i vores historie – fortid, nutid og fremtid – i et sprog bestående af harmoniske og sammenhængende overgange. Det er ikke bare flytning af skriveborde, men en acceleration mod en endnu mere integreret dimension, mere udfordrende og mere menneskecentreret: en stimulerende, behagelig, og teknologisk avanceret arbejdsplads, hvor folk kan arbejde sammen og skabe tættere forbindelser mellem Torino-hovedkontoret og de 90 eller flere lande, hvor virksomheden opererer,” siger Giuseppe Lavazza, virksomhedens vicepræsident.

Nuvola-bygningen er nu parat til at tage imod den fremragende familie af Lavazza-medarbejdere. Funktionsområderne er designet i samarbejde med arbejdsteams i et smart arbejdsmiljø med innovative møbler for at hjælpe med deling og effektivitet samt til at yde komfort og velvære. Over 90 % af området er åbent og tilbyder mødeområder og mødelokaler med den nyeste teknologi til let at skabe forbindelse med oversøiske kolleger: Alt i Lavazza Nuvola bygningen fremmer kreativitet og samarbejde, både den ægte og den virtuelle.

Flytningen fra de historiske bygninger i Corso Novara og Via Tollegno blev organiseret af Lavazza ud fra et bæredygtigt perspektiv, under hensyntagen til områdets behov. Virksomhedskantinen, møbler, kontorartikler, computere og teknologisk udstyr blev renoveret med et meget intelligent design for at minimere den miljømæssige påvirkning: Omkring tretusinde elementer blev doneret til eksterne organer, herunder skoler og hospitaler. For eksempel modtog Cottolengo Foundation virksomhedens kantine, der skal bruges til at understøtte sociale velfærdsaktiviteter, sogn, velgørende foreninger, civilbeskyttelse og brandvæsenet i lufthavnen i Caselle Torinese. Derudover har alle medarbejdere inden flytningen haft mulighed for at købe, de ting og møbler, de var interesserede i for et symbolsk beløb, og overskuddet blev doneret til institutioner valgt af medarbejderne selv i løbet af de kommende måneder.

Flytning til Lavazza Nuvola faciliteter også nogle personlige “bæredygtige mobilitets”-valg. Medarbejdere kan for eksempel abonnere eller forny årlig adgang til offentlig transport til nedsat pris; drage fordel af samkørselsfaciliteter, dvs. delingen af private biler mellem en gruppe medarbejdere, med incitamenter for bedste bestræbelser; de kan drage fordel af virksomhedsfitness med et individuelt aktivitetsprogram, et afslapningsområde og en innovativ spiseområde og bistro, der snart åbner og er tilgængelig for alle Lavazza-medarbejdere, men også for offentligheden, med tre forskellige spiseområder dedikeret til street food, traditionelle italienske retter og et grønt område. Menuerne er udtænkt til at tage hensyn til fødevarekvalitet og ernæringsmæssig balance i samarbejde med Slow Food.

Dette er det første vigtige trin i hele Nuvola-systemet, som vil åbne Lavazza Museum de la Centrale i begyndelsen af 2018, som vil huse gourmetrestauranten Condividere fra Lavazza, skabt i samarbejde med Ferran Adrià, scenografi af Dante Ferretti, og mad af Federico Zanasi. Der vil være plads til events med op til 1.000 personer til udstillinger, koncerter og midlertidige udstillinger. Ud over Institute of Applied Art of Design – som åbnede i 2013 og er bragt til live af mere end 500 italienske og internationale kreative professionelle brugere og kunstnere – vil komplekset også have offentlige parkeringspladser, en gårdhave og en arkæologisk zone med resterne af en tidlig kristen Basilica fra 4.-5. århundrede efter Kristus, som blev afsløret under udgravningsarbejdet.

“Et nyt, behageligt, teknologisk og opmærksomt miljø, designet til trivsel blandt alle vores samarbejdspartnere: Lavazza Nuvola har alt dette, og vi mener, at det kan repræsentere en merværdi, ikke kun for personer i Lavazza, men for hele byen. Renovering af bygninger af historiske og arkitektoniske værdier i et nedlagt erhvervsområde, men som er strategisk placeret i Torino, vores hjem i mere end 120 år, fremhæver alt sammen vigtigheden af dette område i vores virksomheds historie” siger Marco Lavazza, vicedirektør. “Den bæredygtige sjæl i det nye Lavazza hovedkvarter kom frem i designstadiet med ansøgningen om LEED GOLD-certificering, og kommer også til udtryk i tiltag introduceret specifikt til vores medarbejdere, for eksempel vha. avancerede mobile løsninger eller idéen om at skabe værdi ved at donere møbler og inventar til værdige sager. Lavazza Nuvola blev født og ikke alene udviklet for at forbedre arbejdsmetoder, og også livskvaliteten for alle dem, der arbejder med os, som, takket være de teknologiske nyskabelser på strukturen, nu vil opleve en større arbejdsfleksibilitet med en mere harmonisk balance mellem privat- og professionelt liv.”

Bygningen er kandidat til LEED® GOLD-niveau certificering. LEED®, et akronym for Leadership in Energy and Environmental Design, er verdens mest anerkendte certificering af bygningers energi- og miljømæssige ydeevne. Det er et frivilligt målesystem, designet til at evaluere både nye og eksisterende kommercielle, tertiære og beboelsesbygninger. Det nye virksomhedsledelsescenter har levet op til betingelserne i LEED® protokollen, fra markeringen af centret gennem design, udførelse (som genbrugte 80 % af murbrokkerne) og monitorering efter fratrædelse. Bygningen blev designet til at optimere komforten for Lavazzas medarbejdere for at spare energi og reducere forbruget af drikkevand.

Lavazza har også arbejdet på at opnå et papirløst miljø, at hæve medarbejderbevidsthed om digitale processer og ansvarlig brug af printere, bortskaffelse og genbrug af mere end 45 ton papir i flytningen alene ved at digitalisere vores arkiver. Hele projektet blev ledsaget af en intens intern kommunikationsstrategi, som startede sidste år for at informere og opdatere medarbejdere under optakten til flytningen til Lavazza Nuvola-bygningen, og er også blevet hjulpet af interne ambassadører, der lettede dialogen og identificerede de bedste løsninger til at gøre overgangen til det nye Lavazza hovedkontor endnu mere effektiv.

DOWNLOAD
PDF DOC JPG