Lavazza: Når reklamer skaber historie

Lavazza har altid været et firma med en innovativ tilgang til reklamer.

Den brandimage-strategi, der er blevet anvendt i årenes løb, er en klog blanding af traditionel, italiensk komedie og en frisk, moderne vision.

Dag efter

dag

2005 - I dag
Fra tennisbanerne til en verden af smag, der når himmelske højder uden at glemme vores arv. Passionen for tennis, samarbejdet med mesterkokkene, blandinger, som vinder ethvert hjerte i USA, og den ikoniske, italienske Paradiso-saga: Hele Lavazzas fylde i en række vellykkede reklamekampagner.
2017
Born Social in 1895

Den nye Born Social-reklame vil gerne fejre den drik, der bedst repræsenterer Italien og dét at være italiensk i hele verden. Som Luigi Lavazza sagde, “Kaffe er ikke bare noget, man drikker, det er ikke bare kaffe, det er noget, vi mødes om.” Derfor taler Born Social-reklamen om den universelle egenskab ved italiensk kaffe, der bliver noget, som samler folk, og vigtigheden af socialisering som en meget italiensk værdi, der anerkendes i hele verden.
2016
En ny stjerne i Paradiso

Forandringens vinde kan mærkes i Paradiso takket være en ny, flamboyant hyldest fra den italienske komiker Maurizio Crozza. En bizar arkitekt, der ønsker at forny hele Himlen, og en kinesisk mogul, der gerne vil købe Himlen, er blot nogle af de personligheder, som han spiller i Paradiso-kampagnen.
2016

Jeg er tilbage: Andre Agassi vender tilbage


Jeg er tilbage-kampagnen markerer Andre Agassis officielle tilbagevenden til US Open i en velgørende rolle og, sammen med Lavazza, som Grand Slam-partner. En innovativ kampagne med helt op til 150 Agassi-kloner i 1980’er-stil, som går rundt i gaderne i New York, og 150 Agassi’er som mødes. Videoen med Jeg er tilbage-kampagnen blev sendt, og en onlineplatform blev sat op for at viderebringe nyheden om spillerens store comeback, og at Lavazza ville være præsenteret ved alle fire Grand Slam-turneringer.

2015
Smag er meget mere

Smag er meget mere er invitationen, som gives med den internationale kampagne fra 2015 for kaffeelskere i forbindelse med Lavazzas 120-års jubilæum. Reklamen, som er instrueret af Jean-Pierre Jeunet (filminstruktøren bag Amélie), fortæller historien om, hvordan firmaets grundlægger, Luigi Lavazza, opdagede de kaffedyrkende lande, og hvordan han begyndte at udvikle blandingens kunst. Den enestående fortællerstemme leveres af Sergio Castellitto, som i reklamens sidste scene reciterer de ord, der inspirerede den unge iværksætter Luigi Lavazza: ”I livet er der altid noget mere at opdage.”
2014
Fra Italien med passion

Fra Italien med passion er den internationale kampagne for Lavazza A Modo Mio. Reklamen fortæller historien om en italiensk barista, der, hver gang han hører en Lavazza A Modo Mio-kaffemaskine blive tændt, går afsted med en kop på en bakke, fra caféen på San Tommaso 10 i Torino, Italien, hvor historien om Lavazza begyndte i 1895. Baristaen går gennem forskellige italienske byer og oplever ting, får smil og smagsindtryk, som er så typiske for Bel Paese, indtil han bogstavelig talt giver disse værdier videre til hjem rundt om i hele verden.
2013

Buongiorno Amerika!


Der er ingen bedre måde at vågne op og sige ”godmorgen” på end med en udsøgt, italiensk Lavazza-kaffe. Og det gælder ikke kun i Italien. Siden september 2013 har passionen for kaffe og italiensk fortræffelighed også nået de amerikanske hjem med en ny serie af blandinger. Buongiorno Amerika: Der er kommet en ny kaffe til byen! er reklamekampagnen, der blev lanceret i de største amerikanske blade, aviser og hjemmesider.

2012

Bag forklædet

 

Lavazza bekræfter samarbejde med store kokke om gastronomiske projekter i topklasse: Massimo Bottura, Antonino Cannavacciuolo og Davide Oldani præsenterer de onlinevideoer, som de begge medvirker i, og fortæller om deres forskellige og personlige meninger om A Modo Mio-blends: “Conversations on Flavour and Design Around a Cup of Coffee.

2012

Velkommen Enrico


Paradiso-kampagnen opdateres en gang til og byder Enrico Brignano velkommen i det himmelske landskab. Det er stjernens første optræden som produktambassadør i en tv-reklame. Brignano, som er på toppen af sin karriere, tilføjer en frisk, ny energi, der fremmer den naturlige udvikling af Italiens længst varende og mest populære tv-kampagne.

2005

Carmencita 2.0


Carmencita vender tilbage til den lille skærm med en kultagtig, 12-episoders komedieserie. Den er dristig, ironisk og fuld af personlighed og humor, og det gør den til en original og effektiv måde at øge folks bevidsthed om brandet på. Den ikke-salgsbaserede sammenhæng gør den samtidig endnu mere værdifuld. Komedieserien støttede ligeledes lanceringen af Carmencita-blandingen.

Nye mål
1980-1999
Lavazza vover sig ud af Italien med et budskab til verden: Et budskab, som formidles af ikoniske stjerner såsom Luciano Pavarotti, Monica Vitti og Mariagrazia Cucinotta.
1995
Paradiso-kampagnen

Kaffe gør alting bedre - selv Himlen. Det er grundidéen bag den nye Paradiso-kampagne med Tullio Solenghi og Riccardo Garrone som Sankt Peter. Gabriele Salvatores og Alessandro D'Alatri er nogle af filminstruktørerne.
1995-1999

Europa taler italiensk



Lavazza fortsætter sit bidrag til internationale reklamer: internationale reklamekampagner:
  - I Frankrig med Bel Canto-plakatkampagnen.
  - I Tyskland med Wie in Italien-kampagnen.
Lavazza lancerer også sin første kampagne i hele Europa, der forbinder brandet med de værdier, som det har til fælles med det land, som det stammer fra, og præsenterer Lavazza som en lille tår af Italien. Kampagnen indbefatter to tv-reklamer og fire trykte annoncer.

1993-1994

Italiensk espresso, europæiske annoncer

Lavazza udvikler en række tv-kampagner med henblik på at øge brandkendskabet og fremme sin ekspansion. Igen er temaet i italiensk stil: I Tyskland med kampagnen Soul of Espresso, i Schweiz med L'Italiano vero, i Storbritannien med The Italian expression for coffee.

1993-1994

En ny reklame


I Frankrig sender Lavazza en tilpasset version af den italienske Lavazza-reklamekampagne med Luciano Pavarotti og Monica Vitti. Efter 17 år med den fantastiske Nino ændrer Lavazza sin kommunikationsstrategi. Fire produktambassadører vælges for at undgå direkte sammenligninger med Manfredi: Luciano Pavarotti, Monica Vitti, Giorgio Forattini og Bud Spencer.

1982-1992

Vindende linjer

 

De tidlige, internationale presse- og tv-reklamekampagner fra Lavazza lanceres. Sloganet Italiens yndlingskaffe forbinder tydeligt Lavazza med temaet ”dét at være italiensk”. Blot et par år senere blev produktetCrema e Gusto lanceret, og det blev som altid præsenteret af Nino Manfredi. Denne lancering ledsages af et nyt slogan: Crema e Gusto. Ethvert tidspunkt er det rette tidspunkt. Lavazza er nu det markedsledende brand i Italien.

Den første

tid

1946-1979
Lavazza starter en banebrydende udforskning af kommunikationsverdenen i Italien:
Fra det legendariske logo til den humoristiske Carosello og hele vejen til valget af Nino Manfredi som den perfekte ambassadør for brandets værdier.
1977

Mine damer og herrer: Nino Manfredi


Lavazza ændrer sin reklamestrategi for at konsolidere brandet ved at bruge et nyt tv-kampagneformat og tilføje brandambassadørernes effekt for at understøtte ordene: Nino Manfredi, en populær personlighed og en berømthed i ordets bedste forstand. Manfredi var personificeringen af Lavazza-kaffe indtil 1993.
Kampagnesloganene blev daglig tale takket være de uforglemmelige formuleringer:
Kaffe er en fornøjelse, og hvis kaffen ikke er god, hvad er fornøjelsen så? Lavazza-kaffe, jo mere du drikker, desto mere frisker det dig op!

1965

Carosello

Da tv først blev introduceret i Italien, var reklameshowet Carosello det mest populære program. Lavazza har naturligvis sat sit præg på det med en lang række mindeværdige tv-reklamer. Tegnefilmene ”Paulista” vises for første gang, og Caballero Misterioso og Carmencita bliver hurtigt velkendte navne med deres rim og komiske, spanske sprog. Deres eventyr fortsatte indtil 1975

1959-1962

Hvilken duft, amigos!

En plakat med sydamerikansk stemning, som indfanger stemninger omkring kaffe, varme og kærlighed, lancerer den første industrielt producerede kaffe, som distribueres over hele landet. To år efter sin debut gør Paulistas karisma ham til stjerne i en række komedier.

1946-1950

Et nyt brand er født

Lavazza-brødrene lancerede den første brandede kaffe. Lavazza-logoet blev designet, og en meget vigtig marketingsbeslutning blev taget, nemlig at sælge Lavazza-blandingen i færdigpakkede poser med Lavazza-logoet for at reklamere direkte for brandets image. Sloganet i den første Lavazza-kampagne er Miscela Lavazza... Paradiso in tazza. (Lavazza... Himlen i en kop).