6 minutter

Lavazza Group: 2016 rekordår

16-05-2017 • Virksomhed

Lavérune, d. 16. maj 2017 – Lavazza Group præsenterede årsrapporten pr. 31. december 2016 efter bestyrelsens godkendelse af årsregnskaber og koncernregnskab.

Konsoliderede indtægter, i henhold til den italienske GAAP og med et 10 måneders bidrag fra Carte Noire, udgjorde 1,9 milliarder €, en stigning på 29 % i forhold til året før. Stigningen er knyttet til en organisk omsætningsvækst på 4 %, som er signifikant højere end markedets gennemsnit på 2 %. Der kom også et stærkt boost fra overtagelser i løbet af de sidste to år; udover Merrild i Danmark og Lavazza i Australien kom Carte Noire også til Lavazza-gruppen.

Koncernen så også en betydelig vækst på udenlandske markeder, som udgjorde 60,3 % af omsætningen (en stigning fra 52,8 % in 2015), særligt takket være andelen fra Frankrig. Efter overtagelsen af Carte Noire er landet, der repræsenterede Lavazzas første internationale ekspansion i 1982 nu det næststørste land efter Italien, med 500 medarbejdere og en omsætning, der i øjeblikket (2016) repræsenterer 20% af den samlede koncernens omsætning.

“2016 var et exceptionelt år for Lavazza. Med overtagelsen af Carte Noire lancerede vi koncernens internationale udviklingsstrategi rettet mod at styrke vores selvstændighed og konkurrenceevne på et globalt niveau,” siger Antonio Baravalle, CEO for Lavazza. “Resultaterne bekræfter den samlede succes af integrationen mellem de to virksomheder som følge af vores fælles værdier, fra deling af fortræffelighed og fra en stærk komplementaritet mellem butikker og forbrug uden for hjemmet. I 2017 vil vi fortsætte vores bestræbelser på at forpligte os til perfekt integration, så vi kan blive en af de største aktører i kaffeverdenen og kan fastholde vores ry som en førsteklasses italiensk producent. Med en større organisk vækstkapacitet på markedet forventer vi at nå en omsætning på 2,2 milliarder € i 2020.”

Driftsresultatet (EBIT) udgjorde 61,7 millioner €, en stigning på 34,1 % sammenlignet med 46 mio. € sidste år. Med hensyn til den procentvise forekomst på salg, forbliver margenen grundlæggende på linje med året før. Ved brug af det samme EBIT-parameter så 2016 en vækst på mere end 54 % i forhold til året før.

Indtjeningen for 2016 udgjorde 82,2 millioner €, som ikke kan sammenlignes med 2015-resultatet, da sidstnævnte blev løftet af kapitalgevinster på 822,8 millioner €, realiseret ved salg af aktiebeholdningen i Keurig Green Mountain.

Den finansielle nettostilling var på 687,5 millioner € (1.351 millioner € i 2015).

Lavazza bevarede sin førerposition på det italienske marked, hvilket øger dets andel til 41 % på trods af, at kaffeindtagelsen faldt for tredje år i træk. Særligt den nye produktportefølje og en klar produktsegmenteringsstrategi for de forskellige kundetyper muliggjorde lanceringen af vigtige innovationer, i overensstemmelse med tidens tendenser både i Italien og resten af verden.

Med overtagelsen af Carte Noire indgik det franske produktionsanlæg Lavérune i industrisystemet i Lavazza Group. Den slutter sig til Settimo Torinese og Gattinara i Italien, som et af de vigtigste centre, hvor Lavazza Group-produkter fremstilles. En 16 mio. € investering blev foretaget for at genopbygge hele anlægget, hvilket gjorde det mere moderne og åbnede det op for fremtidige udviklinger med højteknologiske produktionslinjer.

“Vi er en virksomhed, der elsker at tale om vores “arv”, men vi har også en vision for fremtiden og en passion for perfektion. Denne tilgang lod os inkorporere Carte Noire og Merrild på rekordtid,” siger Marco Lavazza, vicedirektør for Lavazza. “Vi så overtagelsen som en berigelse, en gensidig mulighed, hvor hver part supplerer hinanden, hvilket skaber nye perspektiver og fælles veje til innovation og teknologi. Vi investerede i mennesker og processer for at opnå hurtig, effektiv og tilfredsstillende integration for alle.”

DOWNLOAD
PDF DOC JPG