12 minutter

17 fotografiske portrætter, 17 ambassadører, 17 mål for bæredygtig udvikling: Lavazza-kalenderen bliver en kunstnerisk megafon til FN’s 2030-udfordring om beskyttelse af planeten.

29-11-2017

Lavazza-kalender “2030 Hvad gør du?” præsenteres i dag:
Massimo Bottura, Jeremy Renner, Alexandra Cousteau, Andre Agassi og Carlo Petrini er nogle af de 17 ambassadører for bæredygtighed, der – i de kunstneriske portrætter af fotograf Platon – opfordrer alle borgere, institutioner og virksomheder til at arbejde for at opnå FN’s mål for bæredygtig udvikling.

Milano, den 29. november 2017 – Og du, hvad gør du? Spørgsmålet stillet af Lavazza 2018-kalender er direkte og ufiltreret og giver kraftig genklang i de 193 medlemsstater i de Forenede Nationer. Dette spørgsmål minder os alle om, at 2030 – den sidste frist identificeret af FN for at ændre planeten til et bæredygtigt sted – er lige om hjørnet. Faktisk er 2030 her allerede i de 17 fotografiske portrætter afPlaton i “2030 Hvad gør du?”: Den nye Lavazza-kalender er den første kunstneriske megafon for de 17 mål for bæredygtig udvikling fra FN (SDG’er) på den globale scene. Den diskuterer dem gennem det konkrete engagement fra 17 bæredygtighedsambassadører, mænd og kvinder, som er fast besluttede på at forvandle madspild til en middag for de fattigste blandt os og en plastikflaske til en fælles lyskilde, at undervise børnene, træne underprivilegerede unge og marginaliserede kvinder til at arbejde, beskytte havet og biodiversitet, håndtere klimaforandringer, og kæmpe for en økonomi baseret på natur og liv.

Hvad gør du? Fra kokken Massimo Bottura til den amerikanske skuespiller Jeremy Renner. Fra talsmanden om vandressourcer Alexandra Cousteau til Slow Food-grundlægger  Carlo Petrini. Fra tennismester Andre Agassi  og  Jeffrey Sachs, direktør for UN Network for Sustainable Development, til initiativtageren til Blue Economy Günter Pauli og Rainforest Alliance-medstifter Daniel Katz. De 17 skud af Platon er portrætter , der dykker ned i sjælen af de 17 hovedpersoner og alle os andre for at præsentere os for et uundgåeligt spørgsmål – 2030 Hvad gør du? – og minder os om, hvor tæt vi er på 2030, mens vejen til at nå de 17 mål stadig er en kamp op ad bakke. Så 2018 Lavazza-kalenderen – resultatet af et kreativt projekt fra Armando Testa bureau – er et kald til våben, først og fremmest på individuelt plan, og derefter det kollektive.

“Spørgsmålet bag titlen på 2018 Lavazza-kalenderen er direkte og med vilje provokerende. Hvad gør du? Alle os, borgere, virksomheder, politiske og sociale institutioner, opfordres hermed til at reagere og forpligte os til at gøre en forskel. FN’s 17 mål for bæredygtig udvikling er vejen frem for at beskytte kloden, men 2030 kommer tættere og tættere på, og aktiverer en god drivkraft i os alle, hvilket er vigtigere end nogensinde før – siger Francesca Lavazza, bestyrelsesmedlem i virksomheden Derfor har vi besluttet at støtte FN’s 17 SDG’er, og for første gang tolke dem på en kunstnerisk måde takket være Platon, en mester i moderne fotografering. Vi vil popularisere dette universelle engagement for 2030 for at formidle og gøre disse problemer og deres hovedpersoner kendte; det er den eneste mulighed for at gøre mennesker, unge især, til fremtidens sande game changers. Vi vil være grundlæggerne af en positiv revolution, inspirere og vække sund fornuft, for at vi kan få ambassadører for den forandring, vi gerne vil se i verden”.

Den ægte inspiration bag Lavazza-kalenderen “2030 Hvad gør du” er Jeffrey Sachs. Han er professor ved Columbia University og særlig rådgiver for FN’s generalsekretær António Guterres ift. målene for bæredygtig udvikling, og Sachs er også en af de ambassadører for bæredygtighed, der er skildret af Platon, og han fortolker sammen med sin kone Sonia, mål nummer 17: Partnerskab mod mål. “Alle 193 medlemsstater i FN – siger Sachs – vedtog målene for bæredygtig udvikling i 2015 for at styre verden væk fra de voksende farer for miljømæssig destruktion og mod en fremtid, der kan blive en af velstand, sundhed, uddannelse og fred. Nu, efter 2 år, er vi fortsat langt fra at opnå disse 17 mål, som bestemt er ambitiøse, men opnåelige i 2030: Nøglen er globalt samarbejde, et vigtigt princip der påvirker os alle, ikke alene regeringer, men også personer, virksomheder, universiteter og andre aktører i civilsamfundet. Lavazza-kalenderen hylder dette globale engagement og minder os om alt, hvad der er på spil. Mit håb og min overbevisning er, at det kan inspirere mange andre til at tage imod bæredygtig udvikling”.

17 KUNSTNERISKE SKUD FOR VERDEN

Hvad gør du? Det kontroversielle spørgsmål i hjertet af 2018 Lavazza-kalenderen rammer dig direkte i øjnene og gennemtrænger din samvittighed, ubehageligt og ufiltreret, takket være det revolutionerende objektiv fra Platon, en britisk fotograf og historiefortæller af græsk oprindelse. Han er værdsat over hele verden som den “virkningsfulde fotograf”, og har portrætteret og indfanget sjælen og menneskeheden hos de mest indflydelsesrige verdensledere, forretningsgiganter og show businessikoner. “Med Lavazza-kalenderen ‘2030 Hvad gør du?’ vil vi sætte spot på – siger Platon – en ny gruppe af kulturelle helte, og give dem al den styrke, de fortjener. Med dette projekt har jeg søgt, i min rolle som en kulturel provokatør, at udløse en respektfuld debat vedrørende de forhold, der skal guide vores samvittighed, og om vigtigheden af positive ledelse. Fordi her er ingen negativitet, og ingen anklager er nivelleret, der er kun energi og lidenskab: Det er derfor en positiv revolution. Disse er 17 ekstraordinære historier, som kan inspirere og blive motoren bag et fællesskab af ansvarlige samfundsborgere, motiveret af medfølelse og stor serviceånd over for andre”.

Ved at give et ansigt til FN’s 17 mål for bæredygtig udvikling og fortælle et eksempel, eller en inspiration for hvert mål: Dette er den store udfordring, som Lavazza har besluttet at påtage sig sammen med Platon under kreativ ledelse af Armando Testa. “Efter tre år med at definere jordens forsvarere – de moderne helte engageret i at fodre planeten på en fair og bæredygtig måde i Afrika, Latinamerika og Sydøstasien – bliver fantastisk kunstnerisk fotografering talsmand for nødvendigheden af et universelt socialt engagement, som ingen kan ignorere. Efter Newton, Annie Leibovitz, LaChapelle, Steve McCurry og mange andre mestre af moderne fotografering har vi identificeret i Platons følsomhed, en historiefortæller, fantastisk connaisseur af den menneskelige sjæl, den perfekte tolk til at profilere de 17 SDG’er på kunstnerisk vis. Den 26. udgave af Lavazza-kalenderen er også markør for en tilbagevenden efter 16 år til sort/hvid: En behandling, der gennem Platons objektiv bliver moderne; en direkte og enkel stil, der viser os vores hovedpersoner på den mest autentisk mulige måde. En sort/hvid, der fremmer refleksion, dyb introspektion, perfekt til et universelt tema såsom forpligtelse til at redde planeten”, tilføjer Michele Mariani, ledende kreativ direktør for Armando Testa.

UDBREDELSEN AF ANSVAR

Lavazza vil, gennem et Integreret kommunikationsprojekt, give synlighed via en fjernsynskampagne bestående af 5 videohistorier til nogle ambassadører for bæredygtighed såsom Jeffrey og Sonia Sachs, Carlo Petrini, Alexandra Cousteau, Massimo Bottura og Andre Agassi. Derudover, opfordrer Lavazza 2018-kalenderen (tilgængelig online på Calendar.lavazza.com) borgerne, repræsentanter for institutioner, virksomheder og alle dele af civilsamfundet til at blive bevidste og nå endnu længere ud med FN’s 17 mål for bæredygtig udvikling inden 2030-milepælen. Fra i dag – også en tak til samarbejdet med ASviS – kan du forpligte dig til at være ambassadør for bæredygtighed og bidrage til at “udbrede” ansvar på de sociale medier med hashtagget #2030whatareUdoing

2030 HVAD GØR DU?

#2030whatareUdoing @Lavazza