HISTORIE HISTORIE

HISTORIE

OPDAG MERE

VORES HISTORIE

 

Vores historie, som alle historier, består af følelser, forhindringer, vigtige ændringer og momentum, der bærer os mod fremtiden.  

Lad rejsen begynde.


Vores historie begyndte i 1895, da Luigi Lavazza åbnede den første Lavazza-butik i via San Tommaso i Torino. 

Han var en mand fyldt med initiativ, kreativitet og passion for sit arbejde. 

Ved du, hvordan Lavazzas kaffeblends blev til? Luigi opdagede de forskellige kaffeoprindelser og egenskaber ved forskellige kaffebønner, og han udforskede kunsten at sammensætte dem for at tilfredsstille sine kunders smag. 

Efter en rejse til Brasilien kunne han se drikkens potentiale i en æra med store forandringer. 

Den Lavazza-kaffe, vi drikker i dag, er resultatet af en kombination, skabt af Luigi, af kaffebønner fra forskellige dele af verden.

Da hans virksomhed blomstrede, grundlagde han Luigi Lavazza SpA i 1927.

1927 – FRA BUTIK TIL EN LILLE VIRKSOMHED


Luigi Lavazzas virksomhed bestod af Luigi Lavazza, hans kone Emilia og hans børn Maria, Mario, Pericle og Giuseppe, også kendt som Beppe. På det tidspunkt var virksomhedens kapital 1,5 mio. lira.  

I disse år implementerede Lavazza Pergamin, som var emballering, der bestod af to lag papirer, som bevarede al smagen i kaffebønnerne. Dette var den perfekte pakke til familier, der ønskede at købe større mængder kaffe, og det første skridt mod den Lavazza-emballering, vi stadig ser i butikkerne i dag.

1947 – LAVAZZA: ÅRENE, DER FULGTE GENFØDSLEN EFTER 2. VERDENSKRIG


Italien blev en republik i 1946, og Lavazza overlevede krigen og årene med kaffeembargo.  

I løbet af 1947 kom det første Lavazza-logo til verden, designet af Aerostudio Borghi i Milano. Det centrale bogstav “A” var større end de øvrige bogstaver: Et ikonisk træk i designet, som stadig findes i dag.

1955 – DET LEGENDARISKE “LAVAZZA-BLEND” SKABES


I 1955 indtrådte Emilio Lavazza, søn af Beppe, i virksomheden med sine innovative idéer, og hans input ledte til det legendariske “Lavazza-blend”. 

Det første slogan for “Lavazza Paradiso in tazza”-blend blev trykt i aviserne og udsendt i radioen.

1957 – LAVAZZA BLEV DEN STØRSTE VIRKSOMHED I ITALIEN


Da Italien oplever økonomisk opgang, begynder Beppe og Pericle at flytte produktionen til en industriel skala. 

I løbet af den periode blev Lavazza Italiens største virksomhed i kaffesektoren, hvilket den har været lige siden, og var på vej til at blive førende i Europa.

I 1959, under Turin Salone del Mobile, lancerede Lavazza sin første kaffebar på hjul, designet af Boneschi: Den repræsenterede en ny og original måde at sprede ordet om vores kaffe på og få folk til også at nyde den udendørs.

Lavazzas industrielle vækst fortsatte med åbningen af Europas største produktionsanlæg til ristning i 1965 i Settimo Torinese.

1971 – LAVAZZA FINDER NYE MÅDER AT KOMME GENNEM KRISEN PÅ


Selvom markedet i 70’erne var en vanskelig tid for den italienske økonomi, klarede Lavazza sig godt. Virksomheden fandt nye måder at overkomme krisen på og engagerede sig i forsøg og forskning for at kunne udvikle sig i ånden af innovation.

Qualità Rossa blendet kom på hylderne i nye vakuumpakker, som bevarede smagen og aromaen i kaffen.

Da folk fik farve-tv, blev Nino Manfredi Lavazzas ansigt udadtil i 1977 og var vores ambassadør i 16 år. 

80’ERNE – LAVAZZA ANKOMMER TIL ARBEJDSPLADSER RUNDT OM I VERDEN


I 1982 åbnede Lavazza sit første hovedkvarter uden for Italien i Vincennes, Frankrig. 

Efter grundlæggelsen i 1987 af sit første udenlandske datterselskab Lavazza Deutschland GmbH i Frankfurt, fulgte Lavazza Kaffee i Wien i 1988, herefter Lavazza Premium Coffee Corp i New York City i 1989 og endelig Lavazza Coffee UK LTD i London i 1990.

I disse år var Emilio Lavazza leder af European Federation of Roasted Coffee Associations (EUCA), og virksomheden begyndte at overveje hele Europa som sit hjemmemarked.

I mellemtiden var Lavazzas PR-afdeling begyndt at arbejde internationalt og lancerede sine første kampagner i TV og presse i udlandet. Fra starten kombinerede vores kommunikationsstrategi italiensk autencitet og førsteklasses kaffe.

90’ERNE – LAVAZZAS PASSIONER FINDER NYE UDTRYKSFORMER


Emilio Lavazza arvede passionen for kunst og design fra Beppe Lavazza, og i 1995 ledte hans venskab og samarbejde med Armando Testa til skabelsen af det femte Lavazza-logo. 

Efter overtagelsen af de to brands Bourbon og Suerte lancerede Lavazza i 1992 Gualtiero Marchesi-blend. Dette var det første skridt mod, hvad der er blevet til et fortsat samarbejde med dygtige kokke.  

1993 var året for udgivelsen af den første Lavazza-kalender. Et projekt, der blev til efter et møde mellem Giuseppe Lavazza og Helmut Newton. Kalenderen var sort/hvid, fotograferet i Paris og Monte Carlo, og udtrykte den dybe binding mellem den Torino-baserede virksomhed og kaffe. 

2004 – LAVAZZAS ENGAGEMENT I PROJEKTER VEDRØRENDE SOCIAL ANSVARLIGHED


NGO'en Giuseppe e Pericle Lavazza Foundation, hvis mission er at forbedre levevilkårene i kaffeproducerende lande, bliver oprettet. 

Samme år lancerede vi¡Tierra!, det kaffeblend, som er hjertet i virksomhedens forpligtelse til bæredygtighed.

Gennem dette vigtige initiativ fik Lavazza gradvist forbedret leveforholdene for mere end 3.000 bønder i 8 lande, støttet økonomisk vækst, øget deres levestandard og introduceret nye og mere bæredygtige og lønsomme landbrugsteknikker.

Steve McCurry lavede en fotoreportage om dette projekt, som startede i Honduras, Colombia og Peru, men som nu har spredt sig til seks lande.

2012 – RAPPORTEN OM BÆREDYGTIGHED LEVEREDE KONKRETE RESULTATER


I 2012 afgav virksomheden sit løfte om forpligtelse til bæredygtighed, og ved hjælp af Life Cycle Assessment-metodologi begyndte Lavazza at evaluere den miljømæssige påvirkning for nogle af sine vigtige produkter og tjenester, herunder, men ikke begrænset til:

  • Råmaterialer
  • Metoder for behandling af kaffe i oprindelseslandene og fabrikkerne i Italien
  • Emballering
  • Kaffemaskiner
  • Metoder til transport af råmaterialer samt færdige produkter
  • Bortskaffelse af det brugte produkt.

Lavazza grundlagdeLavazza ¡Tierra!-projektet. Dette projekt, der også omfatter Brasilien, Indien, Peru og Tanzania, har involveret et stigende antal bønder og lokalsamfund. 

2015 – LAVAZZA FEJREDE SIT 120 ÅRS JUBILÆUM


I 2015, kom den italienske espresso med ombord på den internationale rumstation. Sammen med det italienske rumagentyr (ASI), udviklede Lavazza og Argotec ISSpresso, den første kaffemaskine i verdensrummet. Dette var en drøm, der gik i opfyldelse fra 2004 -kalenderen, der blev lavet af Thierry Le Gouès , hvori han skildrede kaffe i verdensrummet.

2015-kalenderen lavet sammen med Slow Food og designet af Steve McCurry, er en fotografisk rejse ind i historierne om Earth Defenders' daglige heltemod: 12 portrætter af kvinder og mænd, der hver dag forsvarer deres projekter i Afrika med mod, stolthed og engagement.  

Med udgivelsen af Lavazzas første rapport om bæredygtighed, introducerede koncernen sin integrerede CSR-tilgang til alle forretningsområder i 2015. Det var i denne periode, at Lavazza også finansierede forskning i Arabica-kaffens genom.

2016 – LAVAZZA UDVIDER TIL FRANKRIG


I 2016 overtager Lavazza Carte Noire, den førende kaffevirksomhed på det franske detailhandelsmarked, og integrerer produktionsanlægget i Lavérune . Som følge heraf er Frankrig blevet det næstvigtigste marked for Lavazza Group efter Italien.

2017 – LAVAZZA UDVIDER TIL B2B-SEKTOREN


2017 er året, hvor Lavazza åbner sin første Flagship Store i Piazza San Fedele i Milano.

Det er på samme tidspunkt, at Lavazza udvider endnu mere ved at overtage flere internationale virksomheder i kaffesektoren. Først overtager Lavazza en ledende canadisk virksomhed i den økologiske kaffesektor i Nordamerika, Kicking Horse Coffee, fulgt af en fransk virksomhed, som er aktiv i OCS-sektoren, Espresso Service Proximité og endelig en italiensk virksomhed, der specialiserer sig i dør-til-dør-distribution og salg af espresso-kapselsystemer, Nims. 

Det var samme år, at Lavazza Group integrerede produktionsanlægget i Invermere og officielt tilmeldte sig som deltager i observation af 17 mål for bæredygtig udvikling, fremsat i FN’s agenda for 2030.

2018 – LAVAZZA FORTSÆTTER MED AT VOKSE I ITALIEN OG UDLANDET


I april 2018 bliver det nye Lavazza-hovedkvarter i Nuvola indviet. Denne bygning, som er placeret i Lavazzas hjemby Turin, er fortsat en fysisk manifestation af koncernens globale position.

I løbet af dette år overtog Lavazza den australske virksomhed Blue Pod Coffee Co., der specialiserer sig i distribution af espresso-systemer gennem OCS-kanalen, samt virksomheden Mars Drinks, der nu hedder Lavazza Professional. Takket være deres Flavia- og Klix-systemer fortsætter sidstnævnte virksomhed med at opretholde en prominent position på markedet inden for OCS- og automatsektorerne i USA, Europa og Japan. 

Som følge af disse overtagelser, udvider Lavazza sine produktionssystemer til at omfatte produktionsanlæg i Basingstoke i Storbritannien og Westchester i USA.

2019 – LAVAZZA OMDANNES TIL EN STØRRE GLOBAL KONCERN

I 2019 kommer 70% af Lavazzas omsætning fra udlandet, og årsregnskaberne for det år afslører historiske resultater: Indtægterne vokser med 18% til 2,2 milliarder med en forøgelse på 45% i nettooverskud.  


2020 – LAVAZZA PÅBEGYNDER SIN REJSE MOD CO2-NEUTRALITET


I partnerskab med Yum China indviede Lavazza i 2020 sin første Flagship Store i Shanghai, Kina.  

Desuden konsoliderede Lavazza Group sin miljømæssige bæredygtighedsstrategi i forbindelse med “Roadmap to Zero” in 2020 for at neutralisere sit CO2-aftryk i 2030. 

2021 – FRA EN LILLE HÅNDVÆRKSVIRKSOMHED TIL EN INDUSTRIEL GIGANT


Mens vi opretholder de samme værdier, som den lille kaffebutik, der åbnede for over hundrede år siden i Torinos historiske hjerte, har Lavazza Group aktuelt over 4.000 samarbejdspartnere i hele verden, 9 produktionsanlæg i 6 lande og eksport til over 140 lande.

Kundeservice

Har du brug for hjælp? Se vores ofte stillede spørgsmål eller kontakt os.